horuseye.sk Veda, technika či nebodaj Sci-Fi horuseye.sk

Svet malých obrnených fúzačov   Šintava - slobodné kráľovské mesto   Kremnické dukáty   Veda, technika či nebodaj Sci-Fi

Začnite klásť jednoduché „naivné“ otázky, ktoré majú vzdelanejší ľudia tendenciu prehliadať. (Michael J. Gelb) 
Podpora elektromobilovAktualizacia: 16.02.2019 

O podpore a urýchlení nástupu elektromobilov sa dočítame takmer denne. Ako to aktuálne vyzerá? Kam sa uberáme?

Tesla pôvodne sľubovala majiteľom svojich vozidiel doživotné „tankovanie“ zdarma. Realita je však bohužiaľ iná. (napr. Tesla ukončí bezplatné používání svých dobíjecích stanic) [1] Od 1.1.2017 boli pravidlá zmenené. Navyše americký majitelia tohto vozidla dostali podporu zo strany štátu vo výške pár tisíc USD. Obdobie, kedy mohli túto zľavu získať sa blíži ku koncu.

Podporu pri kúpe elektromobilu ponúkla aj naša vláda. Od 11.11.2016 bolo na tento účel vyčlenených 5,2 milióna eur. [2] Človek tak mohol získať dotácia vo výške 5 000 € na kúpu elektromobilu alebo 3 000 € na kúpu hybridného automobilu. Táto podpora sa skončila 30.6.2018. Do Vianoc 2017 požiadalo o dotáciu 485 žiadateľov. Koncom apríla 2018 to bolo 682 žiadateľov. [3]

Aktuálnu situáciu na Slovenskom trhu v kategórii M1 a N1 prezentuje nasledujúci graf. [4]

Zdroj: MH SR, 2018

Najnovšie informácie (zo dňa 16.2.2019) o stave elektromibilizácii SK prezentovala SEVA - Slovenská asociácia pre elektromobilitu na facebook-u.[6]

Zdroj: SEVA - Slovenská asociácia pre elektromobilitu

Podľa poslednej štatistiky od Ministerstva hospodárstva SR bolo k 31.12.2018 prihlásených:

1. Batériových elektromobilov:
M1 (osobné vozidlá) – 951 ks
N1 (ľahké úžitkové vozidlá) – 74 ks
M3 (autobusy) – 47 ks

2. Plug-in hybridov:
M1 (osobné vozidlá) – 619 ks

Ministerstvo hospodárstva predstavilo akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike do roku 2030. Podľa tohto plánu by malo v tomto roku jazdiť po Slovensku cca 35 000 takýchto vozidiel.

Zdroj: MH SR, 2018

Je zaujímavé porovnať tento údaj a vízie o plánovanom znížení emisií CO2 za to isté obdobie. Emisie by mali klesnúť o 30 – 40%.[5] Takže v roku 2030 by mali autá s benzínovým či naftovým motorom produkovať výrazne nižšie množstvo skleníkových plynov. Z predaja však nezmiznú. V uvedenom roku by mali elektromobily tvoriť približne 1/3 predávaných vozidiel. Ak porovnám obe tieto predstavy som z toho zmätený. Dnes máme na cestách okolo 3 000 000 vozidiel. O desať rokov sa má 35 000 nahradiť elektromobilmi. To je približne 1,2% aktuálneho vozového parku. Navyše väčšina z nich budú osobné vozidlá. Nezostáva mi nič iné iba si položiť otázku: Ako sa má týmto spôsobom dosiahnuť požadovaná redukcia emisií CO2? Áno, je plánovaná odstávka tepelných elektrárni. Ale ani to nebude stačiť aby sme sa k daným hodnotám priblížili.

Rozvoj elektromobility úzko súvisí s počtom nabíjacích staníc. Podľa teslamagazin.sk je na Slovensku aktuálne 192 takýchto staníc ( 2019) [7] Plánovaný nárast ich počtu pre najbližšie roky zachytáva nasledujúca tabuľka.

Rok Plán
Výstupný výkon stanice Stojanov spolu
do 22 kW nad 22 kW
2016 50 30 80
2017 100 40 140
2018 200 80 280
2019 400 120 520
2020 600 150 750
2025 1 200 300 1 500

Do akej miery dokáže pokryť potreby vodičov ukáže budúcnosť. Ak pôjde o 35 000 vozidiel azda to bude stačiť. Ak to má zabezpečiť potreby cca. 1 miliónu automobilov … Pochybujem.


Zdroje


© corycats.sk - horuseye.sk 2012 - 2024