horuseye.sk Veda, technika či nebodaj Sci-Fi horuseye.sk

Svet malých obrnených fúzačov   Šintava - slobodné kráľovské mesto   Kremnické dukáty   Veda, technika či nebodaj Sci-Fi

Začnite klásť jednoduché „naivné“ otázky, ktoré majú vzdelanejší ľudia tendenciu prehliadať. (Michael J. Gelb) 
Akumulátory a ich nabíjanie alebo elektromobil sa dožaduje energieAktualizacia: 12.06.2017 

Žiaden zdroj energie nie je bezodný, ani vesmír. O to skorej vyčerpáme energiu akumulátorov automobilu podľa Murphyho zákonov práve v čase, keď ju najviac potrebujeme. Bohužiaľ, na havarijnú službu alebo dobrosrdečného vodiča sa už spoľahnúť nedá. Ono totiž nie je také jednoduché dobiť batériu elektromobilu v niekoľko kilometrovej kolóne, ako doliať nejaký ten liter benzínu či nafty do nádrže. Budeme sa musieť spoľahnúť na hustú sieť nabíjacích staníc. Ale ani to nemusí riešiť náš problém. Prečo?

Mám dojem, že ľudstvo je nepoučiteľné. Stačí ak sa pozrieme na náš pracovný stôl. Mobil, notebook. Už vám dochádza? Máme tu pred sebou už roky kritizovaný a riešený problém. Nabíjanie akumulátorov spomínaných zariadení. Neviem, či sa výrobcovia nechcú alebo nevedia dohodnúť na jednotnom type nabíjačky. Má to mnohé výhody hlavne pre spotrebiteľa. Ale vývoj ide rýchlo vpred a tak sa mení technológia výroby akumulátorov (batérií). Práva z závislosti od použitej technológie pri ich výrobe sa mení aj spôsob ich nabíjania. Každá batéria má inú nabíjaciu charakteristiku, ktorá by mala byť zohľadnená pri nabíjaní, aby sa dosiahla jej maximálna životnosť. Ak to ignorujeme, výrazne sa skráti životnosť batérie. Dôsledkom môže byť zníženie kapacity či počtu nabíjacích cyklov. Zatiaľ čo pri mobiloch alebo notebookoch nás takéto nepekné zaobchádzanie s batériou stoji desiatky Eur, v prípade elektromobilov sa bavíme už o tisícoch, nebodaj desať tisícoch Euro. Predpokladám, že rôznorodosť konektorov je dôsledkom ochrany zariadení, prioritne ich batérií, pred znehodnotením použitím nesprávnej nabíjačky (zdroja). Návrhári sa snažia z batérie dostať maximum a tak jej nesprávne nabíjanie môže celú ich snahu v priebehu pár minúť úplne eliminovať. Zjednotenie sa výrobcov na poli batérií by malo často za následok stratu výhody voči konkurencii. Ide tu o trh. Každá výhoda, aj tá nepatrná, sa počíta. A oblasť elektromobilov je v plienkach. Ich nástup nás ešte len čaká. Čo to však z pohľadu nabíjania akumulátorov prinesie nám spotrebiteľom?

Ako to aktuálne v tomto smere vyzerá? Stačí, ak na google.com zadáme nasledujúcu požiadavku

https://www.google.sk/search?q=elektromobil+charge+connector

Následne si necháme zobraziť príslušné obrázky. Sústreďme sa na typy konektorov, ktoré sa na nás vysypú. Netreba tomu venovať veľa času, aby sme pochopili, že máme dočinenia s ich nepreberným množstvom. Povedal by som, že čo výrobca, to iný konektor. Ale pravda je ešte horšia. Aj keď sa jedná o toho istého výrobcu, konektor je závislí od toho ktorého modelu automobilu ako aj krajiny, kde sa vozidlo predáva. Takže zákazník, máš sa na čo tešiť.

Nedávno vyšiel na [1] článok V Bratislave rastie nová nabíjacia stanica Tesla Supercharger. Autor tu vtipne poznamenáva. „Neponúknu síce ani zďaleka taký výkon ako Supercharger (145 kW DC), ale 22 kW je na AC nabíjačku slušné číslo.“ O pár riadkov nižšie sa dočítame „Komu sa 1 nová nabíjacia stanica máli, mal by vedieť, že cca 40 km od Dunajskej Stredy, tesne za maďarskou hranicou (Győr), vyrastie tento rok ďalší Supercharger. Pre istotu pripomíname, že tento typ nabíjacej stanice stojí od začiatku roka 2016 v Sielnici pri Zvolene.“

Aj to nám poskytuje pohľad na biedny stav pripravenosti na príchod elektromobilov. Ak by bola táto stanica plná, môžeme si odskočiť do Maďarska alebo na stredné Slovensko. Ako je to však s nabíjacími stanicami pre iné typy vozidiel? Povedzme že vlastním napr. Nissan Leaf. Kde môžem dobiť akumulátor v prípade potreby? Kde nájdeme nabíjacie stanice na Slovensku ako aj to, aké motorové vozidlo tam môžeme dobiť sa dozvieme na stránke greenway.sk. (jún 2017 – je podporovaných 15 typov vozidiel). [2] Maximálny ponúkaný výkon nabíjacej stanice je 50 kW. Nie je tu však uvedený počet stojanov, takže je ťažké odhadnúť, ako dlho sa tu zdržíte. Jedno je však isté. Je potrebné si na jedno natankovanie vyhradiť dobu primeranú kapacite vašich akumulátorov. Myslím si, že bez problémov môžete absolvovať obed či pracovné rokovanie. Predstavu o týchto staniciach si môžete vytvoriť na základe dostupných informácií [3].

Ako to bude s nabíjaním s rozširujúcim sa spektrom elektromobilov ťažko povedať. Každý výrobca sa bude snažiť uchytiť si svoj podiel na trhu. Ak chce prilákať zákazníka, musí mu poskytnú primerané služby. V tomto prípade ľahko a rýchlo dostupné nabíjacie stanice. Akou cestou sa vydá zavisí na ňom. Azda tento tlak spôsobí, že sa výrobcovia zhodnú na type konektoru a nabíjanie prenechajú inteligentným nabíjačkám. V opačnom prípade to bude katastrofa.


Zdroje


© corycats.sk - horuseye.sk 2012 - 2024